Just The Way I'm

Just The Way I'm

Thursday 12 April 2012

molekul air zamzam

Keistimewaan Air Zam Zam
1. Meminum Air zam zam menjadi satu amalan ibadah, dengan niat mengikuti anjuran Rasulullah.
2. Diriwayatkan oleh Abdullah ibnu Abbas, Aku pernah menyiapkan air zam zam untuk Rasulullah, kemudian beliau meminumnya sambil berdiri.
3. Makruh hukumnya apabila dipergunakan untuk mencuci najis, atau dipakai untuk membersihkan hadas besar.
4. Disunatkan membawa air zamzam pulang ke negeri masing2 bagi jemaah (penunai rukun Islam ke lima) yang memang berasal dari luar Negara Arab, dan Rasullulullah adalah orang pertama yang membawanya keluar kota Mekkah, iaitu ke Madinah.
5. Mata Airnya tidak pernah kering, meskipun berjuta-juta umat manusia meminumnya setiap hari terutama pada musim ibadah haji, bahkan sekarang dengan peralatan canggih, orang yang berada di Masjid Nabawi (Madinah) yg berjarak 450 Km dari Mekah boleh minum air zam zam setiap saat.
6. Pada waktu Rasululullah akan melakukan Sa’ie, beliau meminum air zam zam sampai kenyang, kemudian menyiram kepalaNya dengan air zam zam.
7. Banyak orang menyiram dan membasahi kain (baju) ihram, kemudian direntang tanpa diperah agar kering sendiri, dan akan dipakai sebagai ‘Kafan” ( pembungkus mayat) kalau meninggal nanti.


Keutamaan Air Zam Zam

1. Air Syurga (maa’ul-Jannah) : ertinya air yang penuh berkat dan manafaat.
2. Nikmat Allah : salah satunya nikmat Allah bagi para Jemaah haji yang dapat merasakan nikmatnya air ditengah-tengah padang pasir.
3. Pencuci hati: Air Pencuci hati Nabi Muhammad SAW, ketika Malaikat Jibril membasuh hati Muhammad dengan air zam zam.
4. Penuh Berkat : kerana Rasulullah SAW sering meminumnya dan tangannya yang penuh berkat dicelupkannya ke telaga zam zam.
5. Mengenyangkan : Air yang mengenyangkan dan menghilangkan dahaga.
6. Ubat penyakit : Air penyembuh penyakit, baik penyakit zahir, batin
7. Abadi: Tidak akan kering hingga hari Kiamat, kerana ia menjadi bukti keagungan dan kebenaran Allah.

No comments:

Post a Comment