Just The Way I'm

Just The Way I'm

Tuesday 24 January 2012

tenang !!

Berbagai cara dan bentuk usaha manusia dalam mencari ketenangan jiwa. 
Ada antara mereka yang mencari ketenangan jiwa itu dengan melancong, 
makan  angin,  bersukan,  merekaseni  melukis dan sebagainya. Ada pula 
sebilangan  orang  mendapat  kelapangan  hati dan terhibur dengan cara 
bergaul  dengan  manusia,  berinteraksi  sesama  mereka  serta  melihat 
keindahan  alam.  Ada  juga  yang  mencari  ketenangan jiwa itu dengan 
beribadat  seperti  membaca  Al-Quraan,  berzikir,  bersembahyang  dan 
sebagainya.



Tanpa ketenangan jiwa manusia akan menghadapi banyak risiko bahkan 
ia akan  mendatangkan penyakit jiwa seperti rungsing, resah gelisah dan 
yang lebih parah lagi kemungkinan besar boleh menyebabkan seseorang 
itu tidak dapat membuat pertimbangan.

Dalam mencari ketenangan jiwa seseorang itu hendaklah berpandukan 
syarak  supaya  ia  jangan  terbabas.  Ketenangan  jika  dengan melalui 
permainan, bersuka ria, dengan lagu-lagu, muzik, tari menari, berpesta 
karaoke  atau  seumpamanya  hanyalah  bersifat  sementara,  bahkan 
akibatnya  akan  bertambah-tambah  parah.  Hanya  masa  sahaja yang 
akan menentukannya.

Sudah  menjadi  fitrah  manusia suka berhibur dengan kesenangan dunia 
seperti bersenang-senang dengan kemewahan, harta benda, anak pinak, 
bermain, makan minum, pakai dan sebagainya. Bahkan kehidupan dunia 
juga merupakan pentas permainan dan hiburan bagi manusia. 

Firman Allah swt yang bermaksud;
"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang 
sia-sia dan hiburan yang melalaikan."
(Surah Al-An'aam: 32) 

-->aku pula ada cara sendiri dlm mencari ketenangan,aku membaca,mencari teman ketawa (walau aku tahu susah utk mencari kawan yg boleh menemani aku menanggis sedih dan sentap,tp aku syukur aku ada SAHABAT yg selalu mengambil berat pada ku),selain itu aku juga suka dgr lagu,fikir yg positif,berBLOG..kadang aku fedap dgn life aku..tp apa kan daya aku kena berjuang dlm life ni..teringat kata-kata seorang teman,dia suka ayat ni "SEKADAR MENCARI KESERONOKAN DLM PERBUALAN"...cm ner die mencari?teringin utk menyelami..ahh..tp malas la...masing-masing ada CARA masing-masing..cuma aku harap TEMAN tu x tension-tension,x boring-boring dalam "manage life" dia..semoga dia berjaya dlm "life"..DOA ADALAH YG TERBAIK...=)

No comments:

Post a Comment